Brak pluginu Flash

Widać koniec kryzysu na rynku reklamy?

Jak donosi nowy „Dziennik Gazeta Prawna” jest szansa, że po trzech kwartałach recesji na rynku reklamy końcówka roku będzie już znacznie lepsza. W październiku budżety reklamowe będą o 9–11 proc. mniejsze niż rok temu, w następnych miesiącach może być już znacznie lepiej. Jedno jest pewne – jak dotąd kryzys ominął Internet.

Gazeta powołuje się na przedstawicieli największych domów mediowych na polskich rynku: Tadeusza Żurawskiego (prezesa Universal McCann), Annę Lubowską (prezes Mediaedge: CIA) Jakuba Bierzyńskiego (prezesa OMD) oraz innych nie wymienionych z imienia. Według ich wypowiedzi widać już pierwsze oznaki ożywienia, np. firmy z branży FMCG i telekomunikacyjnej przekonały się już, że w ich przypadku nie nastąpi załamanie się sprzedaży. Od listopada nastąpić zaś może w wielu firmach odmrożenie budżetów reklamowych. Wyniki końca roku poprawią też sezonowi reklamodawcy oraz tradycyjne zwiększenie wydatków reklamowych w okresie przedświątecznym

„Jest szansa – pisze Dziennik - że w IV kwartale wydatki reklamowe będą najwyżej kilka procent niższe niż roku temu Ale po raz pierwszy domy mediowe mówią też o tym, że w ostatnich miesiącach firmy wydać mogą na reklamę tyle samo, ile przed rokiem [tj. ok. 2,32 mld zł w IV kwartale – przyp. własny, dane Starlink]”. Jednocześnie autor zwiastuje, że na trwały powrót do wydatków sprzed kryzysu poczekać trzeba do 2011 roku.

Kryzy ominął Internet

Jak wiadomo, mimo cięcia budżetów reklamodawcy nie rezygnowali z reklamy w Internecie (część zaś przesuwała swoje budżety do sieci). Przy okazji gazeta publikuje udostępnioną przez ZenithOptimedia Polska prognozę rozwoju rynku reklamowego. Pozwalamy ją sobie przytoczyć:

Prognoza rynku reklamy w Polsce (w mln zł)

Media

2008

2009*

2010*

2011*

Telewizja
4 015
3 778
3 813
4 176
Radio
528
496
495
505
Prasa i magazyny
1 670
1 415
1 292
1 239
Outdoor
707
664
638
647
Internet
738
846
997
1 225

Źródło: ZenithOptimedia Polska
* prognoza

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna